Wat is spanningshoofdpijn?

Spanningshoofdpijn geeft je een drukkende pijn aan beide zijden van het hoofd, dit voelt aan alsof er een strakke band om je hoofd heen zit.
Spanningshoofdpijn geeft ook schouder- en nekklachten. Met medicatie kun je de symptomen verminderen (pijnstillers), maar een oplossing zit vaak in een andere houding/leefstijl.

Voor veel mensen is het een uitingsvorm van een vermoeiende leefstijl: te hard werken, te zorgelijk in het leven staan, te laat naar bed etc. 

Spanningshoofdpijn symptomen 

Aanvankelijk voelt men een pijn die zich in het gebied van het achterhoofd bevindt. Bij verdere verkramping van de hoge nekspieren zal het pijngebied zich over het hoofd naar de voorzijde gaan uitbreiden. Dit kan enkelzijdig en dubbelzijdig gebeuren.
Vaak raken de ogen betrokken bij spanningshoofdpijn. Vermoeide ogen, druk op de ogen, weinig licht aan de ogen verdragen. Het gevoel van een band om het hoofd wordt ook nogal eens aangegeven.

Met medicatie kun je de symptomen verminderen (pijnstillers), maar een oplossing zit vaak in een andere houding/leefstijl.

Behandeling spanningshoofdpijn

Medicatie

Vrije medicatie als paracetamol en ibuprofen is overal verkrijgbaar en zorgt voor een directe oplossing voor de symptomen (lees altijd de bijsluiter voor gebruik). Bij vrije medicatie is er altijd het risico dat je teveel en te vaak gebruikt, waardoor het effect kan afnemen en er zelfs een rebound effect kan ontstaan.

Supplementen

Volgens Amerikaanse studies kunnen sommige supplementen de klachten verlichten bij spanningshoofdpijn verlichten. 

Volgens de onderzoekers kunnen de volgende supplementen spanningshoofdpijn verlichten:

Magnesium
Co-enzym Q10
Vitamine B-2

Oefeningen

De grootste winst kunt u boeken met een betere houding, een goed eetpatroon en voldoende beweging.

Spanningshoofdpijn en leesbrillen

Dubbel focus leesbrillen

Hoewel velen een leesbril hebben aangeschaft om van de hoofdpijn af te komen is het bij een zogenaamde ‘dubbel-focus’ of ‘vario-focus’ bril misschien wel de reden van uw spanningshoofdpijn.

Om gebruik te maken van het leesgedeelte kunt u twee dingen doen:

1. U beweegt uw hoofd niet en plaatst het te lezen deel dusdanig dat het binnen het leesbereik van uw bril komt.
2. U houdt het te lezen deel ‘neutraal’ voor u en beweegt vervolgens het hoofd dusdanig dat op deze manier het leesgedeelte van uw bril zich richt op het te lezen deel.
Mijn ervaring is dat meestal mogelijkheid 2 gebruikt wordt. Bedenk dat hierbij eigenlijk altijd de neus iets opgetild wordt. Dit optillen gebeurt met de nekspieren!
Spanningsverhoging van de hoge nekspieren geeft spanningshoofdpijn.

Hoe doet U het dan goed ?

Het beste wat u kunt doen is terugkeren naar de oude vertrouwde leesbril, maar dan wel eentje met ‘hele’ glazen. Dus niet zo’n half leesbrilletje. Besluit u om toch de dubbelfocusbril te blijven gebruiken, besef dan dat u het te lezen deel dichter naar de borst moet houden om zodoende te voorkomen dat u de neus optilt en daarmee de nekspieren gaat spannen. De beste houding om te lezen is daarom ook: zittend en het boek of tijdschrift enigszins op borsthoogte voor u met de ellebogen losjes tegen uw zij.

Preventie

Omdat spanningshoofdpijn vaak door specifieke triggers wordt veroorzaakt, is het van belang om deze veroorzakers te herkennen en te voorkomen.

Een hoofdpijndagboek kan u helpen de oorzaak van uw spanningshoofdpijn te bepalen. Registreer uw dagelijkse maaltijden, dranken, activiteiten en alle situaties die stress veroorzaken. Voor elke dag dat je een spanningshoofdpijn hebt, maak er een notitie van. Na enkele weken of maanden kunt u mogelijk een verbinding tot stand brengen. Als uw dagboek bijvoorbeeld aantoont dat er hoofdpijn was op dagen dat u een bepaald voedsel at, kan dit voedsel uw trigger zijn.